לימודים במכללה לחינוך - מקצועות העבודה הנחשקים עם סיום לימודי החינוך
לימודים בכל מסגרת שהיא, ובפרט במסלול אקדמי, הם חוויה מעצימה ומעשירה מאוד לכל אדם. האופקים מתרחבים, תפישת העולם משתנה, הראייה מתחדדת, בנוסף זוכים הסטודנטים והסטודנטיות להכיר טוב יותר גם את עצמם ואחרי שהתמודדות עם אתגרים שונים גם הביטחון העצמי שלהם עולה. אבל בסופו של דבר כל מי שפונה למסלול כזה או אחר של לימודים אקדמיים מתייחס אליהם גם כאל קרש קפיצה לעבודה נחשקת, ובאופן טבעי כך הדבר גם עבור מי שבחרו ללמוד במסגרת מכללה לחינוך.
באופן טבעי המקצוע הנפוץ ביותר עבור בוגרי לימודי חינוך הוא מורה, אבל כדאי לדעת שישנן עוד אופציות.
היתרונות של עבודה במערכת החינוך
המקצוע הנפוץ ביותר עבור בוגרי כל מכללה לחינוך הוא באופן טבעי מורה – בין אם בבית ספר יסודי ובין אם בבית ספר על-יסודי.
זוהי עבודה שמציעה מספר יתרונות משמעותיים, ואין פלא שבשנים האחרונות היא חזרה להיות נחשקת אחרי שנים לא מעטות שבהן יוקרת המקצוע הייתה ירודה. למעשה כיום ישנה מגמה בולטת של אקדמאים מתחומים שונים שנמשכים אל עולם החינוך ולאחר שכבר השלימו תואר ראשון בתחום אחר חוזרים אל ספסל הלימודים, למסלול של הסבת אקדמאים, ורוכשים תעודת הוראה שמאפשרת להם לעבוד בבתי הספר.
יתרון אחד הוא תחושת השליחות – בהקשר זה כדאי לזכור שמחקרים רבים הוכיחו שעבודה שיש בה משמעות היא עבודה שתורמת רבות לאיכות החיים של האדם, אפילו יותר מתפקיד עם שכר גבוה.
יתרון שני הוא היכולת לעצב את דור העתיד של המדינה, בין אם בכיתות הנמוכות ובין אם בכיתות הגבוהות יותר.
יתרון שלישי הוא האתגר המקצועי המרתק – ויש להודות שלא קל להעביר ידע וערכים לקבוצה של 20-30 ילדים דעתנים ולפעמים גם בעלי קשיי למידה או בעיות קשב וריכוז.
והיתרון הרביעי הוא החופשות הרבות יחסית – תמיד כיף ליהנות מחופשת קיץ ארוכה גם אחרי שמסיימים תיכון…
קידום נוער בסיכון
אופציה נוספת שמוצעת לתלמידי מכללות לחינוך היא עבודה עם בני ובנות נוער שמוגדרים כנמצאים במצב "סיכון", וזאת במסגרת תפקידים חינוכיים וטיפוליים גם יחד.
על-מנת להשתלב בתפקידים אלה יש ללמוד תוכנית ייחודית, כגון זו שמציעה מכללת בית ברל במסלול לקידום נוער. בוגרי תוכנית זו יכולים להשתלב בעבודה בכפרי נוער, פנימיות והוסטלים, ובמסגרות אלה לקדם בני נוער שהמזל לא האיר להם פנים (אם כי בזכות גילם הצעיר הם בהחלט יכולים לחולל מפנה בחייהם) וכן ניתן לעבוד במסגרת הרשויות המקומיות, ביחידות לקידום נוער.
עוד חשוב להדגיש שבמסגרת לימודי התוכנית זוכים הסטודנטים גם לתעודת הוראה (לבתי ספר על יסודיים או לחינוך מיוחד), כך שהם יכולים לבחור גם בעבודה "רגילה" כמורים.
שילוב של חינוך ואמנות
בית ברל היא מכללה לחינוך אבל פועלת בה גם פקולטה לאמנות מוערכת ונחשבת (בשם "המדרשה"). בהתאם תוכלו למצוא במוסד האקדמי הוותיק מסלול המשלב לימודי אמנות ולימודי חינוך, ומעניק תואר ראשון באמנות (B.Ed.F.A) ותעודת הוראה גם יחד.
בוגרי מסלול זה יכולים לעבוד כמורים לאמנות, אבל גם לפנות למסלולי קריירה אחרים – למשל להקדיש את חייהם ליצירת אמנות, לעבוד במוזיאונים או במסגרות דומות (עם בני נוער, אבל לא רק) ועוד.
למי כדאי להמשיך לתואר שני בחינוך?
בוגרי תואר ראשון במכללות לחינוך יכולים להמשיך גם לתואר שני בתחום, תואר שבאופן טבעי פותח בפניהם דלתות נוספות בשוק התעסוקה.
כך למשל ניתן ללמוד לתואר שני בייעוץ חינוכי ולעבוד במסגרות החינוכיות השונות כיועצים, ללמוד תואר שני בתכנון לימודים והערכה ולעסוק בפיתוח תוכניות פדגוגיות שונות, ועוד דוגמה היא תואר בניהול וארגון מערכות חינוך שבוגריו יכולים לנהל בתי ספר וכן להשתלב בתפקידי ניהול אחרים במסגרת מערכת החינוך.
המאמר באדיבות בית ברל מכללה לחינוך http://www.beitberl.ac.il